Řada Bmx765
ex Bmx, 050, Balm-d
"Dlouhý Balm, Bémix, nulapadesátka"


Úvod

    Pro vozy řad M 286.0 (850) a M 286.1 (851) byly vyvinuty i přípojné vozy, označené Balm-d, později Bmx nebo také číselně 050 a od roku 2009 pak Bmx s horním indexem 765. Pro zamýšlené motorové rychlíky byl zkonstruován i jeden vůz první třídy, označený Aalm. Tento vůz byl později přeznačen zpět na Balm a v roce 1983 zrušen. Celkem bylo mezi lety 1962, 1966-1968 dodáno 181 přípojných vozů této řady. Výroba probíhala ve Vagónce Tatra Studénka.


Technický popis

    Vůz konstrukčně vychází ze své předlohy - motorového vozu řady 850. Proto má stejný vzhled zakulacených čel a zaoblených podélných krycích plechů. Kapacita vozu je 80 sedících osob ve dvou oddílech, uprostřed oddělených prosklenou přepážkou a dveřmi. Sedadla jsou v uspořádání 2+2 proti sobě. Okna jsou polostahovací jednoduchá. Osvětlení vozu je zářivkové + nouzové žárovkové. Napájení je provedené dynamem, poháněným od podvozku spolus vozovými bateriemi o napětí 48 V. Baterie jsou uloženy ve vlastní schránce pod bočními kycími plechy vně vozu. Vytápění je nezávislé naftové teplovodní, se dvěma vytápěcími agregáty VA20. Agregáty jsou spolu s nádržemi na 80 litrů nafty uloženy v samostatných schránkách pod bočními krycími plechy. Na obou koncích vozu jsou nástupní oddíly a v obou kabina WC. V jednom nástupním oddílu je skříň s ovládáním osvětlení, ve druhém skříňka pro průvodčí. Jednodílné nástupní dveře se otvírají dovnitř a schůdky kryje v uzavřené poloze dveří zasunovací rošt. Na čelech vozu jsou sdružené svítilny pro indikaci konce vlaku (červená světla) či začátku sunutého vlaku (bílá světla). Pro přechod mezi vozy slouží přechodové rošty, kryté měchem a uložené za čelními dveřmi vozu. Brzdy vozu jsou tlakové, systému DAKO. Všechna kola podvozku jsou brzděna oboustranně, jednodílnými zdržemi. Vozy mají na čelech zásuvky průběžného kabelu vícečlenného řízení motorových vozů pro možnost ovládání dvou vozů v soupravě z jednoho stanoviště. Tento systém je ale již nepoužívaný. Pro spojování vozů v soupravě slouží narážecí a spojovací ústrojí lehké konstrukce.

Provoz

    Tyto vozy byly primárně určeny jako přípojné pro vozy 850 a 851. Vidět je ale můžeme také připojené za vozy řad 842 a 854. Při neschopnosti motorových vozů jsou používány lokomotivy řad 742 nebo 750. Největší počet těchto vozů starší konstrukce je dislokován v DKV Brno, PJ Horní Heršpice. Několik kusů slouží v Olomouci. Používají se pro osobní a spěšné vlaky. Tyto vozy se stále řadí mezi poměrně pohodlné. Jejich velkou výhodou je nezávislé topení, díky němuž je lze připojit za libovolné hnací vozidlo. S jejich používáním se počítá i po ukončení provozu motorových vozů řad 850 a 851. Na Slovensku byly přípojné vozy řady 050 v souvislosti s ukončením provozu motorových vozů řad 850 a 851 odstaveny a zrušeny. Některé z nich byly odprodány Českým drahám buď na další provozování, nebo na vyzískání náhradních dílů.

Rekonstrukce

    V průběhu životnosti vozů Bmx765 se provedly četné úpravy. Jmenovat můžeme zejména výměnu jednoduchých oken za dvojitá, výměnu koženkového čalounění sedadel za textilní anebo vyjmutí krajních sedadel na obou čelních stranách vozu a nahrazení věšáky na jízdní kola a sklopnými sedačkami. Tuto úpravu poznáme zvenku vozu podle velké samolepky na bočnicích se symbolem jízdního kola. U některých vozů se pro zchátralost přestaly používat čelní mezivozové přechody, jiné vozy jsou zase spojeny trvale průchodně.



Technické údaje vozů řady Bmx765:

Uspořádání pojezdu :2´2´
Celková délka :24 790 mm
Vzdál. ot. čepů :16 900 mm
Rozvor podvozků :2 300 mm
Šířka vozu :2 883 mm
Výška vozu :4 200 mm
Průměr kol :900 mm
Min. poloměr oblouku : 150 m
Maximální rychlost : 110 km/h
Hmotnost prázdného vozu : 32 t
Hmotnost plně obsaz. vozu : 36 t
Max. nápravová hmotnost : 9 t
Míst k sezení : 80



Galerie vozů Bmx765:


20. 2. 2006
Brno hl.n.

23. 9. 2007
Moravské Bránice

23. 9. 2007
Moravské Bránice

23. 4. 2006
Troubsko

zpět

homepage