Krokodýl 851.032-3 životopis

Krokodýl 851.032-3 byl vyroben jako M 286.1032 v roce 1968 v Vagónka Tatra Studénka pod výrobním číslem 69787/68 na základě objednávky ČSD MD 21705/66-12 ze dne 29.6.1968. K tehdejším ČSD byl přijat dne 28.11.1968. Technicko bezpečnostní zkoušku vykonal na trati Krásná nad Hornádom - Nižná Myšla dne 6.12.1968. Nejvyšší dosažená rychlost byla 120 km/h. Jeho působištěm se stalo RD Spišská Nová Ves, pobočné depo Poprad. Zde působil na výkonech Svit - Poprad - Stará Ľubovňa / Poprad - Tatranská Lomnica, společně s M 286.1024,1025,1030 a 1031. V roce 1993 je vůz 851.032 přesunut do depa Margecany. Zde jezdil na výkonu Margecany - Červená Skala.
V roce 1997 byla v ŽOS Zvolen vykonána MH oprava v termínu od 14.8. do 28.11. Po nasazení vozů 811 a 812 se vozy 851 postupně přesouvají do Zvolena, 032 konkrétně do Brezna. Zde působí příležitostně na záskocích až do jara roku 2006, kdy je definitivně odstaven z provozu, stejně jako ostatní vozy 850 a 851. Dne 10.8.2006 je u ZSSK administrativně zrušen. Od ZSSK vozy odkoupila soukromá firma. Na podzim roku 2006 pak byly všechny tyto vozy přesunuty do žst. Dubnica nad Váhom, kde se staly terčem nájezdu vandalů a sběračů kovů. To mělo za následek různé stádium demolice vozů, zejména rozbitá okna a vytrhané kabely elektroinstalace. Větší část vozidel byla následně přemístěna do areálu ZTS Dubnica na místní vlečku, kde setrvala až do října 2007. Nyní jsou vozy odvezeny do Zvolena a Vrútek. Jaký bude další jejich osud, nikdo neví.
Ještě V Dubnici byl objeven i (tehdy ještě ne náš) vůz 851.032. Po prohlídce a nezbytném papírování okolo prodeje byl 19.4. 2007 odvezen z Dubnice, aby se 21.4. objevil na seřaďovacím nádraží Brno - Maloměřice a následně v našich rukách. Od té doby se pracovalo na znovuzprovoznění. Nejvíce škod utrpěla elektroinstalace, kterou bylo nutné z většiny zhotovit zcela novou. Další slabinou byl lak, provedený syntetickými barvami, značně zašlý a vybledlý. Ale i s tímto problémem se náš tým postupně vyrovnává při jeho obnově.
V zimě 2007/2008 proběhly revize tlakových nádob na stlačený vzduch ("jímek") a také revize UTZ-E, tedy elektrorevize.
Poprvé mimo brány depa Brno - dolní se dostal Krokodýl 30.4.2008. V závěsu Hrbaté Máni absolvoval krátký výlet na kolejovou váhu do Maloměřic, ke zjištění nápravových tlaků. Vážení proběhlo v pořádku. To byla poslední věc, která scházela k vydání průkazů způsobilosti.
Ten velký den nastal 16.5.2008. Od tohoto dne patří Krokodýl M286.1032 (851.032-3) opět mezi provozní vozidla. Od té doby najezdil spousty kilometrů na objednaných soukromých jízdách či velkých nostalgických akcích jako je pečecká "Jede, jede mašinka" nebo Slavnosti pernštejnského panství" na Staré Tišnovce. Nadále pokračuje postupná oprava vnějšího laku skříně. Rovněž v interiéru došlo ke spoustě vylepšení. Za zmínku stojí radikální oprava buňky WC, která udělala z tohoto koutku místo vysokého hygienického standardu, za který se nemusí stydět leckterá domácnost či hotel.
zpět
homepage
Text revidován naposledy 24. 11. 2014
|